Georges Didi-Huberman
Öppna Venus. Nakenhet, dröm, grymhet

image»Venus födelse« av renässansmästaren Botticelli är ett givet exempel på idealiseringen av den »rena skönheten« i den västerländska konsthistorien. Den franske idéhistorikern Georges Didi-Huberman vänder sig emot den »frigidiserande« synen på Venus och nakenhet överhuvudtaget i Botticellis verk och gör iakttagelser som leder till oväntade resultat, bland annat med hjälp av Freud, Bataille och de Sade.

 

ERSATZ ESSAY
001 Durs Grünbein: Cartesianska dykaren
002 Georges Didi-Huberman: Öppna Venus
003 Jean Starobinski: Melankolin i spegeln
004 Durs Grünbein: Atlantis barer
005 László F. Földenyi: Dostojevskij läser Hegel i Sibirien och brister i gråt

 

KRITIKERRÖSTER

»Till skillnad från stelbenta teoretiker som betraktar konsthistorien som ett statiskt bildarkiv är Didi-Hubermans teoribyggen lika spännande som detektivromaner..«
Sinziana Ravini, Dagens Nyheter

»En färd genom renässansens undanträngda drömmar.«
Pauli Olavi Kuivanen, NorrköpingsTidningar

 

RECENSIONER & INTERVJUER

Dagens Nyheter 2009-12-22
NorrköpingsTidningar 2009-12-23