Christian Kracht
Faserland

image»Jag har aldrig berättat det för någon, därför kan jag inte förklara det bättre.«

År 1995. En välbärgad ung man reser planlöst genom det återförenade Tyskland. Han irrar från stad till stad, från hotell till hotell, går på barer, hamnar på fester, nästan ständigt berusad och omgiven av människor han inte känner. Något mörkt närmar sig, det ligger bakom tingen, och historien är aldrig långt borta i das Vaterland, the fatherland – Faserland.

 

KRITIKERRÖSTER

»Romanen är intressant just för att det inte finns någon uppenbar läsart eller tolkning. Den inbjuder inte till identifikation. Men språket har en lätthet, en elegans och självklarhet som Viktor Englund överfört till svenska så att det är precis sådär på gränsen till ironi och parodi, fast man aldrig är säker. Jaget verkar både rädd att göra bort sig och är likgiltig till allt. Men han tycker det är kul att håna och hata nazister och sossar, för honom samma pack.
Ändå finns här, i hans rastlöshet, i hans minnen, en närmast ödslig ensamhet. Och en tomhet utöver det dagliga spritsuget, en längtan efter något som inte finns i världen. Kanske har det förstörts, kanske har det aldrig funnits.«
Pia Bergström, Aftonbladet

»Det är den tredje Kracht-romanen som på kort tid släpps på svenska, och skiljer sig markant från de två tidigare, som i mina ögon etablerade honom som en av de mest intressanta unga europeiska författarna. Det gör mig också långt mer välvilligt inställd till Faserland. När den släpptes i Tyskland fick den mycket kritik av de ovan nämnda skälen, men har efter hand som författarskapet fortsatte, omvärderats. Gott så - det är nämligen en mer subtil roman än man först anar. […] Även om alternativet inte formuleras blir irrandet efter en lösning, viljan till ordning, kanske till och med moral, en hård och allvarlig puls i boken som gör den långt mer intressant än någonting Ellis någonsin har skrivit.«
Victor Malm, Expressen

»Faserland är en märklig liten roman som försåtligt och skickligt fångar ett slags historiskt vakuum i det nya enade Tyskland.«
Maria Edström, Kulturnytt

 

RECENSIONER

Aftonbladet 14.09.10
NorrköpingsTidningar 14.09.11
Expressen 14.09.14
Svenska Dagbladet 14.09.16
Sydsvenskan 14.10.28
Kulturnytt 14.11.08
Skånska Dagbladet 15.01.08
Dagens bok 15.01.19